بزرگ‌ترین بوران جهان در ایران

۲۳ بهمن ۱۴۰۲ ۳ دقیقه

آیا می‌دانستید سهمگین‌ترین بوران جهان در گینس به نام ایران ثبت شده است؟

اما داستان بوران گینسی ایران چه بود:
ماجرا به بهمن ماه سال ۱۳۵۰ برمی‌گردد؛ بارش برفی که در اوایل بهمن آغاز شد و در نوزدهم ماه به بدترین حالت ممکن رسید؛ زمستانی که ایران را منجمد کرد و به دلیل شدت بحران، این رویداد در گینس به ثبت رسید.


وضعیت اغلب شهرهای کشور غیرعادی اعلام شد. در برخی مناطق بیش از ۳۶ ساعت برف بارید و ارتفاع برف به ۶ متر هم رسید. بیش از ۲۰۰ روستا برای همیشه در زیر برف ناپدید شدند و بیش از چهار هزار نفر جان خود را از دست دادند. در برخی استان‌ها به ویژه استان‌های سردسیر وضعیت فوق‌العاده اعلام شد و در تعدادی از شهرها دمای هوا تا منفی ۳۷ درجه نیز کاهش پیدا کرد.


کارون طغیان کرد؛ در تعدادی از شهرها به دلیل سرما و نبود غذا گرگ‌ها به جان مردم افتادند. در گیلان و مازندران امکان دفن جانباختگان سرما وجود نداشت و بسیاری از اجساد در سردخانه‌ها بایگانی شدند. در تبریز نیز جدا از تلفات، عده‌ای از سرمای زیاد بیهوش شدند. بی‌خبری ۱۰ روزه از سرانجام ۲۵ هزار سکنه ۱۲ روستا در منطقه سمیرم و نیاز مبرم آن‌ها به کمک، آب و غذا؛ کاهش دمای منطقه گرمسیر زابل به منفی ۱۴ درجه و جان باختن چند تن از هم‌وطنان آن منطقه به دلیل عادت نداشتن به سرما از دیگر تیترهای رسانه‌ها در آن زمان بود.
تقریبا از ۲۴ بهمن دمای هوا کم‌کم افزایش یافت و بوران شدید و سهمگین به کار خود پایان داد.
زمستان سال‌ ۱۳۴۲ و دی ماه سال ۱۳۸۶ نیز جزو پربارش‌ترین سال‌های ایران قبل از ۱۴۰۰ به شمار می‌روند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *