سفرنامه سوئیس، بهشت اروپا

۲۲ بهمن ۱۴۰۲ ۷ دقیقه

تماشای شکوه طبیعت در سفر با عمونوروز به سوئیس

عمونوروز خودش رو برای سفر به نقطه‌ای از جهان که برخلاف آب‌وهوای مدیترانه‌ای خاورمیانه، آب‌وهوایی کوهستانی داره، آماده کرده؛ سوئیس! نام این کشور گرچه کمتر به گوشمون خورده ولی می‌تونه به دلیل جاذبه‌های طبیعی و چشم‌اندازهای کوهستانی خیلی‌ها رو حسابی غافلگیر کنه. اصلاً چرا راه دوری برم! شاید یادتون بیاد که کارتون‌های دوران کودکی بسیاری از ما با تصاویر رنگی و دل‌چسبی از کوه‌های آلپ در کارتون بچه‌های کوه آلپ یا هایدی آمیخته شده! در سفر با عمونوروز به سوئیس خاطرات کودکی شکل شفاف‌تری به خودشون می‌گیرن.

بیایید با اولین سؤال سفرنامه رو شروع کنم؛ واقعاً چه دلیلی داره برم سوئیس درحالی‌که میشه به کشورهای همسایه با هزینه کمتر اکتفا کرد و خیلی هم دور نرفت؟ خب نکته همین‌جاست! سفر به این کشور اروپای شرقی به همین سادگی‌ها تعریف نمی‌شه. سوئیس دو ویژگی منحصربه‌فرد داره؛ طبیعت کوهستانی و بسیار دلپذیر و دومی انواع شکلات و پنیرهای خوشمزه‌ای که طعم به‌یادماندنی و منحصربه‌فردی دارن. سوئیس به سرزمین رشته‌کوه‌های آلپ و قله‌های برفی معروفه. یعنی آگه مثل عمونوروز طرفدار پروپاقرص طبیعت‌گردی، کوهنوردی یا اسکی روی برف واقعی باشی نمی‌تونی دعوتم رو رد کنی.

اما صبر کن! این کشور فقط یک نوع آب‌وهوا نداره. بلکه هر منطقه سوئیس با ویژگی‌های جوی متفاوتی با منطقه همسایه خودش برجسته شده؛ مثلاً شمال سوئیس آب‌وهوای کوهستانی و سرد داره و جنوبش آب‌وهوای مدیترانه‌ای. درواقع کشوری با ویژگی‌های جوی مشابه ایران خودمون. خیلی از ماجراجوها و طبیعت گردهایی که سوئیس رو انتخاب می‌کنن مایل هستن از تنوع آب‌وهوایی این کشور لذت ببرن.

لطف طبیعت به این کشور با فصول پربارش در اوایل بهار و اواخر زمستان خودش رو نشون میده. اما نباید از اواسط تابستان و اوایل پاییز هم غافل شد که کمترین میزان بارندگی نصیب سرزمین کوهستانی سوئیس میشه.

عشق اسکی در طبیعت مخصوصاً اسکی روی برف هستی؟ پس اجازه بده یکی از جذابیت‌های سفر با عمونوروز به سوئیس رو برات توصیف کنم! درواقع مهم‌ترین دلیل سفر عمونوروز و خیلی از ماجراجوها به سوئیس همین قسمته.

قله زرمات (Zermatt) یکی از جاذبه‌های طبیعی سوئیسه که طرفداران ورزش مهیج اسکی اونجا رو به‌عنوان پاتوق خودشون می‌شناسن. در این منطقه میشه هوای پاکیزه کوهستان رو نفس کشید و بعد از یک ورزش مفرح برفی آماده اقامت در هتل‌های کوهستانی شد. من یک اقامتگاه یا خانه کوهستانی رو انتخاب کردم و واقعاً دنبال یه پنجره درست‌وحسابی بودم تا وقتی باز می‌کنم، چشم‌انداز دل‌فریب طبیعت با تمام وجود بهم هجوم بیاره. البته تا یادم نرفته، سه منطقه گیستاد Gstaad، وربی Verbier و ساس فی Saas Fee ازجمله بهترین مقاصد اسکی در طبیعت سوئیس هستن.

بخشی از برنامه سفر عمونوروز در استراحت طولانی در چشمه‌های آب گرم کوهستان‌های سوئیس خلاصه شد. درواقع نمی‌شه سوئیس بری، اسکی نکنی، در برابر شکوه نفس‌گیر کوه آلپ نایستی و در چشم آب گرمش آرامش نگیری.

در مورد چشم‌های آبگرم این کشور تعریف‌های زیادی شنیده بودم مخصوصاً در مورد امکانات، کیفیت و بهداشتی بودن خدمات که با استاندارهای جهانی برابری می‌کنه. انتخاب من رفتن به یک چشمه آب گرم در فضای باز بود تا واقعاً خنکی کوهستان رو با غوطه‌ور شدن در آب گرم حس کنم و وقتی چشم باز می‌کنم، تنها زیبایی که می‌بینم، چشم‌اندازهای بینهایت زیبای کوهستانی باشه. ولی بعضی دیگه از چشمه‌ها در فضای بسته با سالن‌های مجهز مشغول سرویس‌دهی بودن.

پیشنهاد من قطعاً چشمه آبگرم والس یکی از مشهورترین چشمه‌های آبگرم منطقه ست. این چشمه روبه روی دره عمیقی ساخته شد و چشم‌اندازی بسیار دل‌فریب بهت میده. والس سوئیس به دلیل همخوانی با طبیعت اطراف باعث میشه حس کنی در دل طبیعت داری آب‌تنی می‌کنی!

احتمالاً انتظار داری سفر با عمونوروز به سوئیس به همین جاذبه‌های طبیعی خلاصه بشه. نباید فراموش کنم که جاذبه‌های فرهنگی سوئیس هم به‌اندازه طبیعت این کشور قدرت تاثیرگذاری بر صنعت گردشگری رو دارن. من بدون تردید تجربه شهرگردی در زوریخ، ژنو و لوزان سوئیس رو به‌عنوان بهترین تجربه یاد می‌کنم که شامل موزه‌های دیدنی، ساختمون‌های تاریخی ارزنده، نگارخونه‌های پرمحتوا و جشنواره‌های موسیقی معروف میشه.

با سفر به سوئیس متوجه تنوع فرهنگی و چند زبانی بودن مردمش شدم؛ مردم این کشور به سه زبان آلمانی، ایتالیایی و فرانسوی حرف می‌زنن و تنوع گویش و زبانیشون چشمگیره. مهم‌ترین شهری که بیشترین تنوع ملیتی و زبانی رو تونستم ببینم، شهر برن پایتخت سوئیس بود.

یکی از مسیرهای محبوب من دریاچه ژنو در مرز سوئیس و فرانسه بود. مردم ژنو زندگی فرانسوی دارن و با فرهنگ سوئیسی زندگی می‌کنند! بنابراین وقتی کنار دریاچه سرگرم ماهیگیری بودم، این تفاوت به زیباترین شکل ممکن خودش رو نشون داد. تا یادم نرفته، ژنو مقر اروپایی سازمان ملله. نمی‌دونم چقدر در مورد بی‌طرفی سوئیس در مناسبات نظامی شنیدین!

همین‌طور موفق شدم به دیدن فواره جت دو Jet d’Eau در دریاچه ژنو بروم. این فواره تا ارتفاع 150 متری اوج می‌گیره و درواقع تماشایی‌ترین جاذبه نمادین ژنو به شمار میره. بازدید از خانه اپرا و سالن تئاتر بزرگ شهر هم بخش دیگه‌ای از خاطره سفر با عمو نوروز به سوئیس بود.

امکان نداره عاشق تاریخ و بناهای تاریخی باشی و از قدم زدن در بخش قدیمی لوزان سوئیس به وجد نیایی! این شهر قرون‌وسطایی به دلیل وجود کافه‌ها، بوتیک‌ها و کلیساهایی با معماری گوتیک حسابی قلب من رو ذوب کرد!

حیف باشه آگه در مورد شکلات‌های سوئیس براتون نگم! این سوغات محبوب، اولین و بهترین خوردنی و البته سوغات کشور سوئیسه که تقریباً همیشه همراهم بود. درواقع من رشته‌کوه‌های برفی رو تماشا می‌کردم و با حرارت درونم، تکه‌های شکلات لیندت اند اشپرونگلی، توبلرون یا نستله در دهانم آب می‌شد؛ این سه برند در اصل معروف‌ترین برندهای شکلات در سوئیس هستن.

یه جورایی سوئیس گردی در سفر با عمونوروز به سوئیس، برابره با شکستن رژیم‌های غذایی که با جدیت براشون برنامه چیدی! این زمان از سفر رو مشخصاً برای مزه کردن انواع شکلات‌ها در نظر گرفتم و درنهایت با رژیم غذایی و پرهیز از نخوردن شکلات خداحافظی کردم. حالا بماند که چقدر با پنیرهای سوئیس مخصوصاً خوراک پنیری فندو و راکلت خاطره داشتم و به معنای واقعی کلمه، پنیر خوردم!

از طرفی چون ارزیابی کرده بوم که هزینه خوردوخوراک در سوئیس بالاست و یک وعده‌غذا با سرویس رستوران حدود 40 فرانک برام تموم میشه، درنتیجه تصمیم گرفتم برای مدیریت بهتر هزینه‌ها در طول سفر آشپزی کنم و با مواد غذایی، خودم یک غذای ساده درست کنم.

برخلاف تصور خیلی‌ها، سفر به سوئیس لزوماً یک سفر پرخرج اروپایی نیست. بلکه سفر عمونوروز به سوئیس طوری چیده شد که یک سفر مقرون‌به‌صرفه باشه. بنابراین انتخاب من اقامت در خانه‌های کوهستانی با هزینه کم و مدیریت هزینه هام بود. این سفر هرگز از حافظه تاریخی و تصویری من پاک نخواهد شد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *