سفرنامه ژاپن، سرزمین شکوفه‌های گیلاس

۳۰ دی ۱۴۰۲ ۸ دقیقه

سفر با عمونوروز به ژاپن؛ سرزمین معابد و شکوفه‌های گیلاس

کشوری رو برای ماجراجویی و گشت‌وگذار انتخاب کردم که بیش از 150 سال پیش دروازه هاش رو برای ورود گردشگران باز کرد و پذیرای طرفداران فرهنگ ژاپنی شد. در این سفر جالب و متفاوت تجربه‌هایی داشتم که مطمئنم راه رو برای تصمیم‌گیری بهتر هم‌سفران آینده عمونوروز با تور ژاپن هموار می‌کنه.

اولین ویژگی چشمگیر، تفاوت آب‌وهوایی کشور بود. من واقعاً شگفت‌زده شدم از آب‌وهوای شرجی که تقریباً تمام مدت جریان داشت و حتی در روزهای آفتابی هم می‌تونستم حسش کنم. این کشور برای افرادی که در آب‌وهوای خشک یا کوهستانی زندگی می‌کنن قطعاً تجربه متفاوتی خواهد بود. البته باید اضافه کنم بارندگی‌های سنگین که به دلیل جریان‌های موسمیه، یکی از قسمت‌های ثابت در فصل بهار و پاییزه و شما رو مجبور میکنه بدون چتر از هتل یا اقامتگاهتون بیرون نیایید!

برای من خیلی مهمه که بدونم هر کشور رو به چه دلیل برای بازدید و سفر انتخاب می‌کنم. این موضوع در مورد ژاپن یک حالت افسانه‌ای رؤیاگون داشت و واقعاً دلم می‌خواست تکلیف خودم رو با سفری روشن کنم که قرار نبود به همین سادگی اتفاق بیفته. پس چند تا شهر مهم رو برای برنامه سفرم انتخاب کردم چون هدفم کشف جاذبه‌های طبیعی و بازدید از دیدنی‌های تاریخی کشور ژاپن بود، طبق تعریف‌ها و مطالعاتی که داشتم.

من چهارده مسیر یا شهر مشخص رو برای سفرم انتخاب کردم؛ توکیو، یوکوهاما، کاماکورا، فوجی یوشیدا، تاکایاما، شیراکاواگو، کانازاوا، کیوتو، نارا، ازاکا،کوبه، هیروشیما، میاجیم، توکیو،ناریتا. می‌بینی که عمونوروز قرار حسابی خودش رو در سرزمین معابد و شکوفه های گیلاس، غرق کنه!

تنوع گزینه‌های حمل‌ونقل عمومی در ژاپن زیاده و دستت رو برای رفت‌وآمد به‌تناسب هزینه‌هایی که در نظر داری باز میذاره. مترو، اتوبوس‌های درون و برون‌شهری، کشتی، قطارهای بین‌شهری و قطار شینکانسن ( قطار سریع‌السیر ژاپنی که گرون‌ترین حمل‌ونقل عمومیه) به‌راحتی در دسترس گردشگران و مردم شهر قرار داره.

یکی از مهم‌ترین بخش‌های سفر عمونوروز خدمات شبکه و اینترنت ژاپن بود. شاید باورت نشه ولی اینترنت ژاپن در مکان‌های عمومی بسیار پرسرعت و واقعاً عالیه و تو می‌تونی به‌راحتی در هر نقطه شهر توکیو یا هر شهر دیگه اینترنت رایگان داشته باشی. درواقع من داخل ایستگاه مترو هم به‌راحتی امکان دسترسی داشتم. اما محض اطمینان باید بگم اگه یک سیم‌کارت داشته باشی خیلی بهتره.

خیلی از گردشگران می‌تونن با رفتن به فروشگاه‌های زنجیره‌ای به نام big camera به‌راحتی هر نوع نیاز به وسایل دیجیتالی و سیم‌کارتشون رو برآورده کنن که البته با قیمت مناسب و اقتصادیه. بنابراین بدون نگرانی از دسترسی به شبکه و داشتن یک گوشی مناسب، این سفر رو ادامه دادم.

یکی از به یادموندنی ترین بخش‌های سفر عمونوروز به ژاپن بدون تردید شکم گردیه! اونقدر تنوع خوراکی و غذاهای محلی در این کشور کهن زیاده که واقعاً بهتر دونستم از رژیم غذایی فعلیم خداحافظی و فقط ذائقه چشاییم رو به مزه‌ها و طعم‌های خاص دعوت کنم. این بخش با خوردن پرطرفدارترین غذای ژاپنی، اونیگیری (کوفته‌برنجی) تکمیل شد. حتماً بارها در فیلم‌های ژاپنی، چرا راه دور بریم! فیلم سال‌های دور از خانه یا اشین، متوجه محبوبیت و سنتی بودن کوفته‌برنجی ژاپنی شدی.

مهم: من محله یاناکا رو برای خوردن کوفته‌برنجی انتخاب کردم چون این محله تنها جاییه که فقط اونیگیری درست میکنه و حسابی هم خوشمزه ست.

یکی از دیدنی‌های تاریخی ژاپن معابد بی شماریه که تقریباً در هر استانی می‌تونی یک معبد پیدا و ازش دیدن کنی. معبد بودائی سنسوجی متعلق به قرن هفتم میلادیه که در زمان جنگ جهانی دوم کاملاً تخریب شد. ولی عشق مردم این کشور به این معبد باعث شد تا مراحل بازسازیش شروع بشه.

معبد سنسوجی ساختار جالبی داره؛ عمونوروز خودش رو آماده کرد تا بعد از عبور از دروازه اصلی (دروازه رعد) وارد خیابان کم‌عرضی به طول دویست متر بشه. این خیابان با نام ناکامیسه ساختار وسوسه‌انگیزی داره؛ وقتی وارد خیابان شدم با انبوهی از غرفه و فروشگاه به استقبالم اومدن. درواقع هم باید از خیابون عبور می‌کردم و هم باید جلوی وسوسه خرید کردن رو می‌گرفتم! درنهایت پس از سی دقیقه قدم زدن که تماماً به خاطر تماشای غرفه‌ها طول کشید، وارد معبد شدم.

ژاپن گرچه رتبه اول رو در فهرست کشورهای پیشرفته جهان داره ولی همچنان در کنار زندگی مدرن و فناوری‌های مثال‌زدنی، طبیعت دست‌نخورده و زیبای خودش رو حفظ کرده. جنگل بامبوی آراشیاما به معنای واقعی کلمه نفس رو در سینه‌ها حبس میکنه. این جنگل در منطقه آراشیاما اطراف توکیو واقع شده و بدون تردید یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های پایتخت ژاپنه.

با ورود به محدوده جنگلی از تماشای درختان بلندقامت بامبو شگفت‌زده شدم. این جنگل با لطف هنرمندانه مدیران و گردانندگان منطقه موفق شده نظر گردشگران رو به دلیل چشم‌اندازهای تکرار نشدنی جلب کنه. عمونوروز در منطقه‌ای قدم زد که عاری از هرگونه آلودگی شهر بزرگ توکیو بود.

من راستش از طبیعت‌گردی ژاپنی سیر نشدم و رفتم به سراغ پارک گل‌های آشیکاگا؛ پارکی در استان توچیگی. بعیده در مورد شهرت و زیبایی شکوفه‌های گیلاس در فصل بهار ژاپن نشنیده باشی. اگر نشنیدی که باید بگم یکی از زیباترین تابلوهای طبیعت جلوی چشمانت خلق میشه و از تماشای خوشه‌های آویخته از درختان گیلاس احساساتی خواهی شد!

تجربه سفر به ژاپن به معنای واقعی کلمه برای من تکرار نشدنی و منحصربه‌فرده. آشنایی با تاریخچه خواندنی و دیدنی، گذشته‌ای تاثیرگذار و زیبایی‌هایی مثال‌زدنی برای گردشگرانی مثل عمونوروز تحسین برانگیزه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *