سفر با عمونوروز به قطر، سرزمین مروارید

۲۷ فروردین ۱۴۰۱ ۴ دقیقه

از بین مقاصدی که هنوز ندیده بودم، یه کشور کوچک و نزدیک خیلی ذهنم رو به خودش مشغول کرده بود، قطر. فکر کردم سفر به قطر می‌تونه تجربه خوبی باشه، هم نزدیکه و هم قراره یه رویداد جذاب اونجا برگزار بشه، بله، جام جهانی! پس سفرنامه قطر می‌تونه نکته‌های خوبی داشته باشه. به خودم گفتم، بزن بریم عمونوروز، بریم که یک سری به میزبان جام جهانی 2022 زده باشیم. یه تور قطر خریداری کردم و با اولین پرواز ممکن حرکت کردم. وقتی رسیدم به فرودگاه الحمد، دیدم عجب جای وسیع و مجهزیه، امکانات زیادی برای راحتی مسافرینی که توقف‌های چند ساعته در قطر دارند تدارک دیدند که مسافرین بتونند از زمانشون بهترین استفاده رو بکنند. مثلا یکی از چیزهای جالبش این بود که می‌شد توی فرودگاه از باجه‌هایی تورهای شهری رو خریداری کرد. من که با تور اومده بودم و نیازی به این مورد نداشتم، پس خودم رو به هتلم رسوندم تا کمی استراحت کنم و شروع کنم به گشت‌و‌گذار در دوحه، پایتخت قطر. اولین جایی که رفتم موزه هنرهای اسلامی دوحه بود. این موزه پره از آثاری که از کشورهای اسلامی مثل از جمله ایران عزیزمون جمع‌آوری شده. ساختمون موزه سه طبقه است و آثار مختلفی رو می‌شد دید از پارچه‌های نفیس بگیر تا سرامیک و شیشه. نورپردازی مناسب و فضای خوبی که موزه داشت باعث می‌شد از دیدن و وقت گذروندن احساس خستگی نکنم.

قطر

وقتی از ساختمون موزه خارج شدم، نوع معماری ساختمونش برام جالب بود و البته منظره زیباش، این موزه کنار دریا قرار گرفته. بعد از اینکه یه دوری زدم، رفتم به سمت بافت قدیمی شهر برای دیدن سوق الواقف. یه بازار قدیمی که کاملا می‌شد فرهنگ اصیل عربی رو اونجا به چشم دید. اکثر مردانی که در بازار بودند با لباس‌های عربی یا همون دشداشه در حال رفت‌و‌آمد و انجام کارشون بودند. سوق‌الواقف بازار زیباییه که پره از مغازه‌های صنایع‌دستی عربی. لباس‌های عربی، پارچه، قهوه و عتیقه جات رو می‌شه از این بازار خرید و البته سوغاتی‌های خوبی هم می‌شه به عنوان یادگاری سفر از اینجا تهیه کرد. همین‌طورکه داشتم راه می‌رفتم، بوی فلافل و سمبوسه توی هوا پخش شده بود، من هم نتونستم مقاومت کنم و خودم رو به یه فلافل خوش‌طعم مهمون کردم. ظهر شده بود و هوا رو به گرمی گذاشته بود. برگشتم به هتل تا بعد از خنک شدن هوا به ادامه‌ی بازدیدم از این شهر دیدنی برسم. عصر دوباره دوحه‌گردی رو شروع کردم، رفتم به دهکده فرهنگی کتارا که محل برگزاری فستیوال‌های هنری و فرهنگی دوحه محسوب می‌شه. این قسمت از دوحه علاوه بر داشتن مراکز فرهنگی هنری، ساختمون‌هایی داره که بادگیرهاش به شدت من رو به یاد معماری شهر زیبای یزد می‌نداخت، البته که این ساختمون‌ها نوساز بودند. هوا که رو به تاریکی می‌رفت، زیبایی‌های کتارا با نورپردازی هنرمندانه‌ش تازه خودش رو نشون می‌داد.

بعد از پایان گشت‌و‌گذارم، برای شام مجبوس رو انتخاب کردم، که ترکیب برنجه با گوشت و ادویه‌های معطر. ساعتی بعد شب اولم در دوحه رو با یک قهوه‌ی عربی به پایان رسوندم. صبح روز بعد رو با یک برنامه‌ی جالب شروع کردم، صحرا‌گردی. تور صحرا با ماشین‌های شاسی بلند انجام می‌شد، در کنار همه این‌ها چادرهایی هم در مناطقی برای پذیرایی از گردشگران و یا استراحت اون‌ها در نظر گرفته شده بود. بعد از صحراگردی به هتل برگشتم و عصر بعد از خنکی هوا رفتم به منطقه مروارید قطر که یه جزیره مصنوعیه، با خیابان‌ها و برج‌های نوساز. قبل از اینکه قطر وارد کار نفت بشه، مرواریدهای اون شهرت داشتند به همین خاطره که این منطقه رو به اسم مروارید نام‌گذاری کردند. کافه و رستوران‌های خوبی هم اونجا داشت. یکی دیگه از چیزهایی که می‌شد توی منطقه مروارید تجربه کرد، استفاده از قایق تفریحی بود. فکر می‌کنم منطقه مروارید یکی از تفریحات مناسب برای شب‌ها باشه چون خنکی دلپذیری هم داره. شب بعد از خوردن غذا یه چای با لقمات خوردم. لقمات شبیه بامیه های ایرانه و البته نوشیدن چای رو برام دلپذیرتر کرد. همینطور که روی صندلیم نشسته بودم به این فکر کردم که قطر با همه وسعت کمش اما جای دلپذیری برای سفره، سوغات خوب، امکانات مناسب، ورزش و تفریحات آبی، غذای باب میل و مردمی که عموماً برخورد خوبی با گردشگران دارند. امیدوارم شما هم شب‌های خنک و روزهای پر جنب و جوش قطر رو تجربه کنید و خاطراتی به یاد موندنی از سفر به قطر برای خودتون بسازید!