ویزای شنگن، معرفی و شرایط لازم

۰۲ آذر ۱۴۰۲ ۴ دقیقه
فهرست مطالب
  • ویزای شنگن چیست؟
  • انواع ویزای شنگن را بشناسید
  • شرایط دریافت ویزای شنگن
  • مدارک لازم برای دریافت ویزای شنگن
  • ویزای شنگن؛ تجربه سفری بدون دغدغه

ویزای شنگن از اسناد رسمی است که به شما اجازه می‌دهد به تمام 27 کشور در منطقه باید سفر کنید. این ویزا بدون نیاز به بررسی هویت، امکان عبور از مرز کشورهای عضو شنگن را فراهم می‌کند.
با توجه به مزایایی که از بهره‌گیری این ویزا و امکان سفر به کشورهای مختلف به دست می‌آید، این سؤال برای شما پیش می‌آید که شرایط دریافت ویزا چگونه است. برای درخواست این ویزا، علاوه بر داشتن شرایط ویژه، لازم است مدارک مشخصی را آماده کنید. در این مقاله، به بررسی دقیق ویزای شنگن، انواع آن و شرایط موردنیاز برای درخواست این ویزا می‌پردازیم.

 

ویزای شنگن چیست؟

منطقه شنگن به‌عنوان بزرگ‌ترین محدوده بدون نیاز به ویزا در جهان شناخته شده است. افرادی که در این 27 کشور اروپایی زندگی می‌کنند و تبعه آن هستند، برای سفر درون منطقه‌ای نیاز به ویزا ندارند.
این 27 کشور با هماهنگی قوانین مشترک، کنترل مرزهای خارجی و مبارزه با جرم و جنایت، مرزهای خود را برای رفت‌وآمد آزاد و بدون محدودیت مردم باز گذاشته‌اند. محدودیت‌های عبور و مرور بین این کشورها با هدف تقویت سیستم قضایی مشترک و همکاری پلیس هر کشور لغو شده است. از 27 کشور عضو اتحادیه اروپا، 23 کشور در منطقه شنگن شرکت می‌کنند. از چهار عضو اتحادیه اروپا که بخشی از منطقه شنگن نیستند، سه کشور بلغارستان، قبرس و رومانی ازنظر قانونی در آینده باید به این منطقه ملحق شوند.

انواع ویزای شنگن را بشناسید

شما با در دست داشتن ویزای اتحادیه یا USV می‌توانید به کشورهای اتریش، بلژیک، جمهوری چک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایسلند، ایتالیا، لتونی، لیختن‌اشتاین، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، نروژ، لهستان، پرتغال، اسلواکی، اسلوونی، اسپانیا، سوئد و سوئیس سفر کند.

همچنین، ویزای اتحادیه شنگن یا ویزای USV با توجه به هدف سفر، سه زیرگروه ویزای نوع A، B و C را دربر می‌گیرد:

ویزای نوع A
ویزای ترانزیت فرودگاهی به شما این امکان را می‌دهد تا از یکی از فرودگاه‌های بین‌المللی منطقه شنگن سفر کنید، اما نمی‌توانید از کشور منطقه شنگن وارد یا خارج شوید. این نوع ویزا برای مناسب افرادی است که سفر آن‌ها از کشور مبدأ و مقصد خارج از حوزه شنگن باشد، اما در مسیر سفر، باید در یکی از کشورهای حوزه شنگن توقف و پرواز خود را عوض کنند.

ویزای نوع B
این نوع از ویزای شنگن مربوط به سفرهای کوتاه‌مدت کمتر از پنج روز است. ویزای نوع B با ویزای نوع C، البته با شرط ترانزیت جایگزین شده‌ است. به‌عبارت‌دیگر، شخص باید در کمتر از پنج روز از کشور حوزه شنگن خارج شود.

ویزای نوع C
ویزای نوع C یک ویزای کوتاه‌مدت است که دارنده آن در منطقه برای مدت‌زمان معینی اجازه اقامت دارد. البته اعتبار ویزا مدت اقامت فرد را مشخص می‌کند. ویزای نوع C بر اساس هدف سفر به یکی از سه شکل زیر صادر می‌شود:

1. ویزای یک‌بار ورود (Single-entry)
2. ویزای دو بار ورود (Double-entry)
3. ویزای چند بار ورود (Multiple-entry)

کارشناسان واحد ویزا عمونوروز، با ارائه مشاوره تخصصی به شما همراهان عزیز، ضمن ارزیابی دقیق مدارک و شرایط شما، در تمامی مراحل دریافت ویزای شنگن همراه شما خواهند بود.

شرایط دریافت ویزای شنگن

  • سابقه سفر مناسب آسیایی
  • تمکن مالی حداقل 500 میلیون تومان
  • شغل معتبر
  • اسناد ملکی و …

توجه داشته باشید بازه زمانی و رروش دریافت وقت سفارت از هر کدام از کشورهای حوزه شنگن با توجه به سیاست‌گذاری کشور مربوطه متفاوت خواهد بود.  

مدارک لازم برای دریافت ویزای شنگن

این مدارک شامل تمام اوراق هویتی از جمله پاسپورت، شناسنامه، مدارک شغلی، سابقه بیمه، فیش حقوقی، اسناد ملکی و… و فرم‌های پر شده تقاضای ویزای توریستی کشور مورد نظر هست. نامه هدف از سفر و ارائه برنامه سفر و گزارش تمکن مالی و گردش حساب ۶ ماه اخیر (ده روز قبل از وقت سفارت) نیز از مهم‌ترین مدارک دریافت این ویزای توریستی به شمار می‌روند.

ویزای شنگن: تجربه سفری بدون دغدغه

صدور ویزای شنگن یکی از بخش‌های اصلی و اولیه برای سفری امن به کشور موردنظر هست. اگر فکر می‌کنید در این زمینه به اطلاعات بیشتری نیاز دارید، ضمن مطالعه مقاله می‌توانید برای آگاهی بیشتر از شرایط دریافت ویزا و وقت سفارت با کارشناسان واحد ویزای عمونوروز تماس بگیرید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *